About Me

My photo
tak ada apa-apa yang menarik di sini, cuma penuh dengan kisah cinta dan kehidupan

dua hati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

syafiqemyliza

Tuesday, November 23, 2010

sambal ketuk

luahan rasa emy'n at 3:40 PM
assalamualaikum semua :)

waktu tghari tadi, sy telah membuat satu lauk untuk dimakan..eh, dua lauk.. satu msk sayur n lg satu smbal ketuk... hehe.. well, sy xpandai masak pon tp boleh masak ok.. sedap xsedap tu topik len :PP


masakan yg paling SENANG bg sy:
1. masak air (dak kecik pon tau) :P
2. masak nasi
3. telur dadar (campur bwg n mcm2 lg)
4. masak sayur ( tumis, rebus or goreng)
5. goreng ikan or ayam ( tp kne practice lg)
6. aaa, da xde kot.. huhu
7. masak sup n wat gulai pon senang je sbnanye.. tp xpenah wat sendiri :P hee


mcm yg penah btau dulu, sy ni byk teori je psl masak2 ni.. tp amali nye kurang :P so, senang kate, sy akan masak kalau rase ade mud n kalau rase nk mkn.. haha *mmg kne ubah ni* nnt da kawen kne masak hari2 :PP oh2 ok.. meh nak kongsi maklumat ckit psl masak2 ni.. ni sume mak yg pesan :)

1. kalau goreng ayam, kne api kecik.. biar dagingnye masak. (sure ramai tau) ^^
2. masak sayur api besar.. lgpun kejap je da masak..
3. kalau lauk utama tu yg berkuah, cam asam pedas or masak lemak, sayur tu goreng je la.. biar bervariasi.. n vice versa ( mmg betol. sbb penah je mkn kt umah org yg sume lauknye berkuah )
4. mmm.. ade 3 je kot.. yg len2 sume psl bahan2 dlm sesuatu lauk tu.. hehe

ok lah, skrg kita masuk ke menu utama entri ini ^^ sambal ketuk.. cara-cara nk wat senang je,
sediakan ,

1. ikan bilis
2. bawang putih
3. bawang merah
4. cili api
5 belacan

sume ramuan ni kena agak2 je byk mane, kalau ramai nk mkn, byk la ckit kan :) belacan tu ckit je.. cam gambar kt bawah ni...



ok, ni ikan bilis yg dah digoreng... n tu belacan,, kne goreng jugak tau.. tp jgn lama2, nnt hancur dlm kuali.. ikan bilis pon agak2 garing baru angkat (well, ni cam hangus ckit) huhu :P




seterusnya, bawang putih n bawang merah yg da digoreng jugak.. oh ye, goreng la ikan bilis dulu ye.. pastu baru goreng bwg2 ni n cili api sekali.. ;) mne cili api?? oh, da masuk dlm lesung batu.. :P




ni cili api yg da digoreng n ditumbuk :P sbelum goreng cili api, kena potong ckit cili tu, biar xmeletup.. then, tumbuk cili api ni ngan garam + ajinomoto n belacan.. tumbuk sampai lumat je..n hati2 mase tumbuk ni.. senang2 je biji cili terpelanting n masuk mate.. so, beware tau ;)





bila da lumat cili api tadi, masukkan dulu bwg putih, sambung la tumbuk mereka tu :P hehe.. then, da hancur, msukkan bwg merah plak.. n tumbuk lg.. emm, mmg ni la kejenye.. mnumbuk sampai betol2 lumat.. mm, tau x knape msukkan bwg putih dulu? sbbnye antara bwg putih n merah, kita lg ok kalau gigit bwg merah .. :P hoho.. suke ati la mne2 pon.. yg pnting sebati tau.. ;)




last step, msukkan ikan bilis bila adunan dlam lesung tu da sebati.. hehe.. ikan bilis ni nk tumbuk hancur boleh, xnk hancur sgt pon boleh jgak... ikut citarasa msing2 k.. :)




daa, finally, siap sambal ketuk :) letak la dlm mgkuk or pinggan k...



sedia untuk dimakan ;)

p/s : selamat mencuba!!

8 kata-kata:

uDanGTerBakAr said...

leh mask pas nie .. ihihi

emy'n said...

mesti2 ;) tu satu kperluan.. huhu

iszieylyanziy said...

wah3x,,cam best jek,,haha

Gentleman Frog said...

Salam,

ni makan ngan apa ni?

emy'n said...

is: mmg best :) cube la wat .. huuu

emy'n said...

gentleman: wsalam, mkn ngan nasi.. ni sbg lauk smpingan je.. wat pedas2 ckit..

~miss nusafara~ said...

emy.....hihihi..sambal ketuk memang sedap...resipi org johor!!! i loikeee...lbh2 lagi makan ngan nasi panas...then goreng telur mata kerbau...hik3..letak kicap....timun yg sejuk.sedapppp!!!!!!!!!!!!!

emy'n said...

ellina: btol2.. :) mcm2 lg mknn yg best kan.. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

me

him

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
 

Metafora hidup Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review