About Me

My photo
tak ada apa-apa yang menarik di sini, cuma penuh dengan kisah cinta dan kehidupan

dua hati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

syafiqemyliza

Sunday, July 29, 2012

entri terakhir untuk bobo

luahan rasa emy'n at 1:31 PM
hanya 2 bulan je diizinkan untuk jaga bobo..
sekarang bobo dah tak ada lagi..
24 Julai, dalam 8.40 malam dia dah pergi..
untuk selama-lamanya..

haru rasa hati, terkilan sebab lambat ubatkan dia. mungkin dah sampai masa bobo untuk pergi, betul-betul pergi. dulu, masa mula-mula dapat jaga bobo, tak ada pun terfikir akan sayang sangat kat bobo. mana taknya, bobo ni penakut dengan orang, tak biasa dipegang.

24 Mei, bobo travel jauh dari KL sampai johor. waktu malam kan, memang aktif la dia dalam sangkar, asyik wat aksi superman je main gayut-gayut. huhu. hari first jaga dia, dah dapat luka kat jari kelingking ni. beria nak tangkap bobo sebab nak tukar bedding, last-last luka yang dapat. lepas tu dalam dua minggu tak sentuh bobo langsung. kesian dia bila ditinggalkan malam-malam kat rumah sebab aku tidur kat rumah mak long masa mak ayah pergi umrah Jun lepas. bila dah pagi baru aku balik rumah, cakap-cakap dengan bobo macam cakap dengan orang. tak tahulah bobo faham ke tidak :P bila research pasal hamster, memang tu satu cara untuk biasakan dia dengan tuannya. masuk minggu ketiga dah berani pegang bobo, dah tak menggigit. mungkin dah biasa dengan persekitaran, dan biasa dengan aku :) tapi sepanjang dia dekat rumah, tak pernah aku lepaskan dia keluar dari sangkar, risau hilang or kena tangkap dengan kucing kalau-kalau terlepas keluar rumah.

18 Jun, dah mula naik sem baru. bobo tinggal kat rumah sampai hari selasa. hari rabu, sepupu bawakkan sampai KL. still, aku yang jaga bobo. bagi makan, tukar bedding, main-main dengan bobo, mandikan bobo. dah memang jaga betul-betul. tak pernah aku rasa aku serius jaga sampai macam ni. kura-kura dulu pun dah jadi garang sebab lama terbiar. aku siap belikan bola mainan untuk bobo main kat luar sangkar. mula-mula kekok juga bobo nak biasakan diri. memang muat-muat je badan dia dalam bola tu :P comel. makin lama makin laju dah dia lari-lari dalam bola. dia suka sangat bila dapat bebas dari sangkar dia tu. lepas tu dah jadi kebiasaan bila dekat je dengan sangkar, dia pergi kat pintu. nak minta keluar. tapi malam je la, bila siang tidur je kejenya. so, aku tak ada la risau bila pergi kelas. memang dia akan tidur dari pagi sampai petang. malam berjaga sampai pagi, temankan kak fiza bila kak fiza bangun pukul 3 or 4 pagi.. hehe. dah jadi kebiasaan juga bila lepaskan bobo dalam bilik waha. tengok dia main-main, masuk dalam almari, masuk bawak katil, panjat-panjat kotak. memang aktif sangat. aku pun ada terfikir nak bagi bobo pasangan walaupun  syafiq kata dah 3 betina bobo bunuh dulu-dulu, bobo tak suka ada saingan kot.. tapi aku teringin nak tengok bobo ada pasangan, bercinta, ada anak-anak :D hihih..

20 Julai, balik rumah untuk sambut awal ramadhan. macam biasa, tinggalkan bobo untuk 2 malam. macam sebelum-sebelum ni, siap tinggalkan makanan dan air untuk bekal dia 2 hari. balik semula hari ahad tu tak dapat kesan apa-apa lagi perubahan pun. cuma rasa pelik sikit bila bobo tidur malam tu. selalunya aktif malam-malam. aku fikir positif je, mungkin dah 2 malam dia bergelap, jadi mungkin dia tidur je kan.. tak terfikir yang bobo ni dah sakit :(

esoknya, hari pertama sekolah. tak buat apa-apa lagi kat sekolah. bila balik, tengok bobo macam baru bangu, tapi kenapa tak buka mata? >.< tengok dia macam tak larat nak bangun. lepas tu, dah mula dengar bunyi yang tak pernah ada sebelum ni. macam bunyi bersin.. bobo selsema.. tak mahu makan, tak mahu minum. aku dah mula risau.. bobo tiba-tiba dah tak suka dipegang, terkejut-terkejut je dia bila aku sentuh :( aku tak pasti bila bobo mula sakit. khamis malam lepas sempat lagi main-main dengan bobo..

hari selasa, 24 Julai. tak sangka tu hari terakhir bobo. petang tu, perut bobo dah buncit. dari semalam dia tak berak. mungkin sebab tak minum air kan. petang tu juga keluar dengan waha, niat nak cari klinik haiwan. padahal aku tak pasti pun ada ke klinik untuk hamster. last-last beli antibiotik je kat kedai haiwan. owner kedai dah bagi penerangan panjang lebar. katanya, kalau hamster tak nak makan n minum memang tak boleh buat apa dah. tunggu masa je :( ubat antibiotik tu ubat minum. kena campur air dan masukkan dalam botol dia. nak paksa bobo minum. tapi tak berjaya. sampai basah badan dia bila aku suakan air ubat. bobo dah mula lemah. sikit-sikit terbaring. tak grooming diri pun macam selalu sejak dia sakit. balik berbuka dari surau, aku usap-usap bobo sambil cakap-cakap dengan bobo.. tapi tak ada reaksi. dah tersangat lemah.. aku menangis. bobo ada nadi lagi waktu ni. tapi aku tau masa dia dah hampir. aku tak sanggup tengok saat terakhir dia.. aku pergi mandi dan solat.. lepas tu memang bobo dah tak ada :'(

terfikir-fikir untuk kebumikan bobo. tapi macam mana.. sempat aku keluar teman waha pergi kedai lepas tu. dalam hati cuma Allah yang tahu rasa kehilangan tu. tapi aku tak boleh terlalu sedih. aku kena redha pemergian bobo. balik asrama, nampak abe dekat bilik pemandu. alhamdulillah, dia tolong galikan lubang untuk bobo :') bobo dah tanam. kain tuala bobo aku bakar. semoga bobo bersemadi dengan aman. tak sanggup lihat dia tanggung sakit lama-lama. dan tak sanggup juga hilang bobo. tapi apakan daya, setiap yang hidup memang akan mati..

mungkin salah aku. syafiq tanya bagi vitamin tak masa tinggal bobo 2 hari. aku sendiri tak pasti. terlupa sama ada aku letak atau tak.. mungkin juga memang semua dah takdir. dah sampai penghujung hayat bobo. dia dah tua. mungkin dah hampir setahun. tapi hanya 2 bulan je aku sempat jaga bobo. sempat cipta kenangan dengan bobo :') aku terfikir, kenapa Allah tunjuk bobo sakit depan mata aku. kenapa tak ambil je bobo terus, jangan bagi dia sakit lama-lama.. mungkin sebab Allah nak bagi aku redha. nak bagi aku ikhlas lepaskan bobo.. mungkin aku tak dapat terima kenyataan kalau bobo pergi masa tengah sihat. :')


 hobi bobo, gigit sangkar tiap-tiap hari 


 tidur macam fetus :)


tidur terlentang, mentang-mentanglah jantan :P


bobo's potraiture.. huhu







 bobo masa mula-mula sakit.. 


dah nazak :( saja baringkan dia, nampak perut dia buncit.. sayu hati tengok..


 gambar terakhir, bobo dah tak ada..


semoga bobo bersemadi dengan aman. terima kasih kepada sesiapa yang pernah sayang bobo. :') harap-harap bobo bahagia selama aku jaga dia dua bulan ni.. 





2 kata-kata:

amir aizat said...

comel bobo baring2, hehe

emy'n said...

memang comel kan.. tp skrg dah xde.. huhu.. tggal knangan dgn dia je

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

me

him

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
 

Metafora hidup Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review