About Me

My photo
tak ada apa-apa yang menarik di sini, cuma penuh dengan kisah cinta dan kehidupan

dua hati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

syafiqemyliza

Sunday, August 19, 2012

ceritera raya

luahan rasa emy'n at 6:50 PM
khamis 

baru nak pulang ke kampung jam 11 pagi. sebenarnya dah beli tiket hari jumaat awal-awal lagi. sebelum keluar surat pekeliling bagitahu hari jumaat cuti. lepas tu ada surat baru lagi bagitahu khamis pun cuti bagi sekolah-sekolah yang memohon. tapi cuti bukan sebarang cuti, akan diganti pada 8 dan 22 september nanti. alang-alang dah cuti khamis, pergi beli tiket baru nak balik khamis. rabu petang sempat foya-foya lagi :P huhuh.. padahal sekolah hari rabu sampai pukul 12.30 je. tak apa la, bukan selalu kan.

dalam pukul 3 lebih sampai dah bandar kluang. macam biasa la balik naik bas tata masuk dalam lagi kan. lepas tu ayah jemput. sempat singgah sekolah mak untuk ambil kuih raya dan daun kelapa nak buat ketupat :) yup, merasa lagi buat ketupat tahun ni. dah lama belajar, baru pandai sejak 2, 3 tahun ni. tapi yang pandainya buat ketupat bawang je :P

jumaat 

kemas rumah biar cantik biar lawa :) lepas tu tengahari dah mula operasi anyam ketupat. seronok bila dapat belajar buat ketupat pasar. yang bentuk 4 segi tu. mak kata senang nak anggar beras. pulun buat 3 orang dengan mak dan adik. biasa ayah buat sekali, tapi kali ni ayah dok relaks je bila malam tu dah siap semua ketupat. dapat la dalam 100 lebih biji :P tapi yang guna dalam 60 lebih je.. huhu.. tak pe, yang penting puas hati bila dapat buat ketupat. dulu-dulu sekadar tengok orang buat je. sekarang dah master dah.. haha. *berlagak sikit*

mak balik kerja bawak coklat masakan. memang raya ni nak buat cornflakes coklat badam :) eceh, konon nak buat malamnya. tapi bila dah online, malas pun datang. hewhew.. buat esok je la..

before tu ada dapat call dari acik yang jahit baju raya. pergi rumah dia, test baju. rupanya ada kekurangan sikit pada baju tu. tambah-tambah lagi saiz aku yang dah besar dari zaman buat kebaya dulu-dulu. baju kebaya ni sampai tak boleh buat zip sebab kerawang dia dah cukup-cukup je saiz badan. huhu. lepas tu kainnya pun yang jenis meregang. baru try sekali dah nampak regang-regang dekat dat depan belakang. aisehh... balik rumah lepas tu dok fikir-fikir nak buat macam mana. nak tambah zip tepi ke apa. kalau buang dat tak berapa nak lawa sebab kebaya la katakan :P

ketupat bawang

ketupat pasar

hasil anyaman dari tengahari ke malam

sabtu 

ketupat dah siap isi beras :) nak masak tengahari jap lagi. 4 jam siaplah ketupat-ketupat tu. tengahari tu juga dah mula tolong-tolong mak kat dapur.. macam biasa siapkan rempah dan bahan-bahan untuk masak-memasak. lepas tu mula buat cornflakes coklat. benda yang paling senang nak buat. tak perlu nak guna oven bagai. 8)

hasil tangan :)
petang tu ambil baju raya. ok, keputusan terakhir adalah buang dat  belakang. tu pun lepas acik tukang jahit kata tak boleh nak pasang zip tepi. =.= tak apa, bila dah buang dat belakang nampak ok je lagi.. hehe. insyaAllah dapat pakai dengan baik dan selesa :P even berat dah kurang, still terasa macam sama je saiz badan :P eh, tak juga. sekarang dah boleh  pakai cincin lama. cincin 10 tahun lepas.. eceh.. :P

alhamdulillah, dapat berbuka ketupat dengan rendang daging, ayam masak merah dan kuah lodeh. :))

ahad 

rutin setiap tahun pagi raya ialah berkumpul ramai-ramai dekat rumah nenek. ada makan-makan, marhaban dan sesi duit raya. memang ohsem bila syarat nak dapat duit raya tu mesti belajar lagi. aku sebagai seorang yang akan 22 tahun tak lama lagi pun ada rezeki dapat duit raya. tapi dah tahun-tahun terakhir la. tahun depan last.. hehe. lepas tu akan memberi pula pada saudara mara yang masih belajar. yang untungnya, bila makin besar, jumlah duit makin banyak. alhamdulillah, senyum lebar je bila kira satu-satu duit raya dalam sampul :)) 

rezeki syawal 1433

sekarang tengah menunggu baby dina balikkkk... yeahh :) rindu baby dah..


p/s: selamat hari raya aidilfitri. maaf zahir dan batin. :) semoga hari mendatang membawa kebahagiaan..

1 kata-kata:

nur said...

hi..blog walking here..singgah ler blog sy gak kat http://precioushandsatelier.blogspot.com/ tgk bunga2 cantik mekar dlm cara berbeza ssuai utk deko umah anda..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

me

him

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
 

Metafora hidup Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review