About Me

My photo
tak ada apa-apa yang menarik di sini, cuma penuh dengan kisah cinta dan kehidupan

dua hati

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

syafiqemyliza

Sunday, December 30, 2012

29 disember 2012

luahan rasa emy'n at 1:53 AM
alhamdulillah, alhamdulillah. sesungguhnya perancangan Allah adalah yang terbaik untuk hamba-hambaNya.

mak baru je lepas pembedahan 26 disember lepas. bayangkanlah mula-mula doktor bius dah kata nak bagi bius separuh yang mana mak akan sedar sepanjang pembedahan dan diberi morfin infusion je untuk tahan sakit lepas tu. tapi entah macam mana doktor-doktor pakar tak setuju untuk bius separuh dan nak buat bius penuh. perbincangan enam mata antara doktor, aku dan ayah sebelum operate... tak tahu nak kata macam mana. doktor tak dapat bius separuh sebab kanser dah merebak ke tulang belakang (lumbar 5). risiko untuk bius penuh adalah mak akan dibantu mesin pernafasan dalam jangka masa yang doktor tak dapat jangka berapa lama. sebabnya paru-paru lemah, ada kanser yang mana primary. lebih kurang 4 jam pembedahan, mak dah masuk dalam wad dengan ventilator yang besar tu, masuk darah 2 beg. tak masuk ke ICU sebab dah penuh. tapi masa tu mak dah sedar, boleh dengar apa yang orang cakap, cuma tak boleh buka mata je. :( tiub pernafasan terus bagi oksigen ke paru-paru. dengan tiub ke dalam perut lagi. tak pernah aku bayangkan akan tengok keadaan mak macam tu. :( bila mana aku tengok nurse nak tukarkan cadar mak pun aku dah bising sampai nurse kena pujuk-pujuk aku. tak sampai hati. =.= masa tu memang emosi terganggu habis, lagi-lagi bila nurse tepuk-tepuk bahu sambil nasihatkan aku supaya sabar.. semua orang sayangkan mak.. memang terus bergenang air mata. lemah betul hati masa tu..

esoknya (27 Dec), mak dah buka mata, dah boleh buat isyarat tapi tak dapat cakap sebab ada tiub. syukurlah mak dapat tulis apa yang dia nak cakap. perkara pertama yang mak tanya ialah betul ke dia tak bernafas guna hidung? memang betul masa tu mak tak bernafas sebab oksigen dipam terus dalam peparu. dalam pukul 11.30 pagi, tiub pernafasan dah boleh buka sebab mak dah mampu bernafas sendiri :') alhamdulillah, mak pakai topeng oksigen je. lepas tu doktor ganti dengan wayar oksigen je :') mak memang kuat semangat. bekas operate pun cepat kering. hari ni 29 dec, mak dah naik balik wad kelas pertama kat tingkat 9 sebab keadaan dia dah stabil. cuma nak tunggu fisioterapi untuk pergerakan kaki tu.

alhamdulillah, Allah makbulkan doa semua yang mendoakan kesejahteraan mak :') aku harap mak cepat sembuh dan dapat balik rumah. dah sebulan seminggu dekat hospital. lebih kurang waktu tu juga aku duduk sana jaga mak. kira-kira balik, 14 malam je aku bermalam kat rumah, yang lain semua bermalam di hospital. sekarang aku ada kat melaka untuk urusan daftar esok di Nilai. hanya along je yang hantar. tak apa la.. aku bersyukur kerana masih ada peluang dan ruang untuk aku teruskan kehidupan yang bermacam corak ni. sesungguhnya semua yang berlaku ada hikmah dan ada sebab di sebaliknya. harapan aku memang besar, nak mak sembuh, dapat tengok aku grad, dapat sama-sama bila aku kahwin nanti dan dapat timang cucu banyak-banyak :') huhu..


27 Nov 11, setahun sebelum sakit. 

aku amat menyayanginya kerana dia yang mengandung, melahirkan dan membesarkan aku hingga kini dengan penuh kasih sayang. satu-satunya anugerah yang tidak ternilai dalam hidupku.. mak & ayah..

1 kata-kata:

Che' Su Leman said...

harap bersabar dan kuat ya, emy..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

me

him

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers
 

Metafora hidup Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review